Selasa, 16 Mac 2010

Cemburu ( i )

“ Miera.. nanti dah pregnant bgatau la say yea…” saya mengungkap kata-kata ini pada suatu pagi sebelum kami berpisah. Ketika itu perasaan saya bercampur baur antara gembira dan bimbang. Gembira kerana kawan baik saya telah berkahwin dan kami mempunyai title yang sama ( sama-sama memegang jawatan isteri orang ), sedih kerana bimbang takut-takut dia mendahului saya menjadi ibu ( sebenarnya cemburu ). Kami bersama, berangan-angan untuk kahwin di alam kampus, akhirnya angan-angan itu menjadi kenyataan,tetapi saya mendahului beliau terlebih dahulu menyahut seruan berkahwin. Manakala beliau berkahwin semasa usia perkahwinan saya menjakau dua tahun. Sungguh, saya cemburu mendengar rakan-rakan saya yang mengandung, saya meraikan mereka dengan senyuman tetapi jauh disudut hati saya merasa cemburu dengan mereka. Perasaan ini sekiranya tidak dikawal boleh mengundang padah untuk diri sendiri, lagi-lagi di alam kampus yang memerlukan kekuatan yang luarbiasa bagi menempis godaan-godaan yang menyebabkan terhentinya daripada meneruskan pengajian. Pada tengahari di waktu yang lain, usai sesi pengkuliahan saya menerima satu mesej “Slm, nak bagitau Nie, Miera pregnant 6 minggu dah… Selamat jadi mak sedara” itulah antara butiran yang disampaikan. Saya gembira untuk sahabat saya yang saya kasihi,sedih pun ada kerana beliau akan bertukar kepada status yang baru dalam masa yang kurang dari setahun dan saya tetap dengan status lama saya.huhu.


Dalam diri anak adam Allah telah letakkan perasaan cemburu. Maka, pandai-pandailah mereka mengawalnya supaya setiap apa yang kita miliki itu dibawa kearah kebaikan. Perasaan cemburu jika tidak diimbangi dengan iman dan taqwa ia boleh merosakkan diri sendiri, syukur Alhamdulillah perasaan cemburu saya ini tidak memakan diri saya, kita tidak patut menzalimi diri kita dengan benda-benda yang negatif.


Adapun di dalam Islam itu dibolehkan mempunyai perasaan cemburu didalam 2 perkara iaitu :
1 ) memperbanyakkan kebaikan
2 ) dalam hal menuntut ilmu

عَنِ ابْنِ مَسْعُودٍ رَضِي اللَّهم عَنْه قَالَ سَمِعْتُ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهم عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ لَا حَسَدَ إِلَّا فِي اثْنَتَيْنِ رَجُلٍ آتَاهُ اللَّهُ مَالًا فَسَلَّطَهُ عَلَى هَلَكَتِهِ فِي الْحَقِّ وَرَجُلٍ آتَاهُ اللَّهُ حِكْمَةً فَهُوَ يَقْضِي بِهَا وَيُعَلِّمُهَا

Ertinya : Daripada Saidina Ibnu Mas’uod r.a , dia berkata : Aku pernah mendengar Baginda Nabi s.a.w bersabda : “ Tidak boleh seseorang itu mempunyai perasaan dengki MELAINKAN pada dua perkara , iaitu ( 1 ) – Dengki kepada seseorang yang diberikan Allah kepadanya harta – benda , lalu diapun membelanjakan harta itu pada jalan yang benar , dan ke ( 2 ) – Dengki kepada seseorang yang dikurniakan Allah Ta’ala dengan kebijaksanaan ( ilmu dan hikmah ) , lalu digunakannya untuk memutuskan keputusan dan mengajarkannya kepada sesama manusia “ (Hadis Sahih diriwayatkan oleh al-Imam al-Bukhari)


Bersambung..

Comentários:

Catat Ulasan

 
© 2009 | Ummu Zuhal | Por Templates para Você | This template is brought to you by : allblogtools.com